Tuesday, April 25, 2006

Aduhai 'Irfan ku sayang....


Yah!... tika ini 'Irfan sudah hampir menjangkau 2 tahun tanggal 17 Jun 2006.

Hari ke hari aku digeletek kelakuan 'Irfan yang cukup mencuit dan menjentik hati ini. Sesekali bom atom tersembur dari kotak suaraku!... dan 'Irfan jadi tergamam dan mencebik bibirnya. Aku terdiam sembari galak memerhati sekujur tubuhnya. Dengan bermacam-macam gaya olah, 'Irfan cuba memujukku. Hati ibu mana yang tak tersentuh dengan perangai cute anak-anak kesayangan....hmmmm...akhirnya lahar serapi ibu jadi dingin lantas memeluk erat 'Irfan sembari mencium pipinya sepuas hati!

Aduhai 'Irfanku sayang.....kaulah penghibur mama. Maafkan Mama mungkin kerana adikmu Adib lahir semasa usiamu baru setahun 2 bulan, makanya seperti tumpuan mama berkurang padamu. Dan kau terus menunjukkan kecemburuanmu....

'Irfan sentiasa ingin mendapatkan perhatianku. Kala aku menyusui Adib, 'Irfan minta disusukan di sebelah. Kedua-duanya baring dipangkuku. Nasib baiklah ibunya kuat! Aku begitu menyayangi 'Irfan sebenarnya...lebih...lebih...lebih....entahlah...cuma aku terpaksa mendahulu Adib yang baru berusia 7 bulan dan perlukan pengawasan yang lebih juga.

Makanya 'Irfan seperti terkejar2kan tanganku (tubuhku) mengendong dan memanjakannya. Betapa bahasa badan anak ini tak bisa kubiarkan. Aduhai anakku sayang, siapalah ibu layak untuk berlaku adil terhadapmu dan adik. Apapun, mama bahagia mendapatmu. Kau pengisi sunyi tatkala ayah sering berpergian. 'Irfan..kaulah harapan.

Armiza Nila
Semariang Batu.

No comments: