Monday, July 17, 2006

Kunjungan Terjah API




salam---

Yusuf & Zach (mewakili API) telah membuat terjahan ala Nas Melodi ke teratak kecil saya. Saya amat berbangga atas kunjungan seni begini walaupun saya tidak membuat sebarang persiapan. Saya kira Y&Z hanya datang untuk berkunjung biasa sahaja di samping membantu saya memperbetulkan puisi untuk rancangan Anjung Budi. Rupanya lebih daripada itu.

Saya sempat menonton Filem Pendek API berjudul De Tour lakonan Yusuf Fansuri secara monolog dalaman yang dilatari suara Zakaria Abdulmanan. Saya amat menyukai filem yang penuh simbolik ini meskipun hanya memakan masa 15 minit tapi amat berkesan di jiwa saya. Dan...saya akan terus menikmatinya untuk beberapa kali lagi bagi menghayatinya dengan sungguh-sungguh sehingga beroleh sesuatu yang berharga. Begitu tinggi harapan saya terhadap API!

O....rupanya kehadiran mereka berdua juga didorong oleh satu misi baru API yang akan menemui khalayak sedikit masa lagi. Dengan wajah rupa yang asli saya menjawab segala pertanyaan yang bertubi-tubi dari Yusuf dengan hati yang penuh ikhlas...

Serasa terlalu cepat waktu berlari. Y&Z pergi meninggalkan saya, suami dan anak2. Ternyata 'Irfan dan Adib begitu senang dengan kehadiran mereka berdua. Dan 'Irfan punya kemesraan yang lebih pulak terhadap Yusuf...jeng..jeng...jeng...(tanda2 awal, kata Zach!)hehehe..

Apapun, Armiza Nila sekeluarga mengucapkan berbanyak terima kasih atas kunjungan seni sebegini. Insya Allah kunjungan yang akan datang Miza akan sediakan persiapan yang lebih meriah bagi menghidupkan lagi suasana seni berlatarbelakangkan hutan paya bakau dan air sungai yang mengalir sepi....

Armiza Nila
Kg Semariang Batu
17 Julai 2006

2 comments:

ZachManan said...

inisiatif sebagai upaya untuk memaknakan yang fana. kita bisa menterjemah ketergesaan untuk berkarya, itu seperti suatu kemestian.

genre 60pp, filem pendek, novel dalam pembikinan, sajak terpanjang dan sebagainya ialah manifestasi ketergesaan untuk berkarya.

kerana apa ?

kerana hidup kita begitu singkat sekali !

Penabahari said...

This is one good move by Zach & Yusuf..keep it up. Don't look back..