Thursday, September 21, 2006

untuk kesekian kalinya....


Saya diserang sakit-sakit badan selama 2 hari berturut sehinggakan terlalu lemah untuk bangkit dari lena. Sengalnya bukan kepalang. Pening kepala yang bukan-bukan. Tidur yang kurang enaknya. Langsung hari kedua membawa suami ke klinik swasta berhampiran.

Dalam hati, saya memang menjangkakannya, cuma pengesahan Doktor lebih elok demi kesihatan. "Tahniah! Anda memang tak dapat 'disentuh',"kata Dr. Aisyah dengan ramah.
"Kandungan anda baru berusia 5 minggu," tegasnya. Lantaran terlalu lemah aku diberikan cuti sakit satu hari.

Sejak itulah sehingga ke saat ini, sekujur armiza nila bagaikan nak terlentang 24 jam di atas empuk tilam. Apakan daya karier tetap diteruskan biarpun berdikit-dikit. Menulis. Oh ya, menulis pun armiza nila berdikit-dikit sambil membaca blog2 teman sastera bagi mengasah minda dan memperkaya perbendaharaan kata.

Armiza Nila tidak akan berhenti di sini. Saat tenang, armiza nila akan pergunakan sepenuhnya.

Kasihan Si Adib Nifail. Baru setahun 20 hari, lagaknya masih terlalu manja pada mama. Merengek berkali-kali waktu lenanya. Kata ibu, adiknya di dalam perutku, lantaran itu Adib cemburu. Adib tidak puas dimanja pelukcium. Adib menagih kasih mama. Apatah lagi 'Irfan Musaiyar, demamnya baru kebah. Dua hari mama bersengkang mata. 'Irfan tak berganjak dari tilamnya. Alhamdulillah, mama sudah mampu lega meski manja 'Irfan melebihi adiknya Adib. Anak-anak, siapalah kalian, cuma tahu mengharap perhatian dan kasih mama tanpa mau tahu keperitan yang mama lalui untuk melahirkan adik-adik seterusnya - membesarkan keluarga kita.

Untuk kesekian kalinya... Armiza Nila akan menempuh 'tofan durja' dengan gagah jiwa perkasa minda biarpun armiza nila terpaksa merangkak2 perlahan-lahan.

Armiza Nila
Semariang Batu
21.09.2006

2 comments:

pharmy53 said...

Tahniah. Saya doakan agar segalanya berjalan seperti diharapkan.

Armiza Nila @ Maslina Mahbu said...

Moga doa abang akan mengiringi setiap detik perjalanan seorang ibu 'tua' yang 'muda' dan kerap mengandung bakal khalifah sehingga selamat melahirkan dan diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian selanjutnya. Amin