Thursday, December 14, 2006

Pemanduan Tanpa Muzik

Semasa aku mengajak 'Irfan memandu ke Klinik Ibu untuk pemeriksaan rutin janin, tiba-tiba radio HotFM aku terhenti suaranya (sebelum itu mengeluarkan bunyi pop). Apalagi aku dengan gopohnya terus menekan tape Alunan Zikir Munajat. Lama....lama... tak berbunyi jugak. Sambil memandu, aku cuba tekan2 jugak berulangkali radio dan tape tapi gagal..... Peristiwa itu dari petang Isnin lalu (11 Dis 2006).

Hari Selasa dan Rabu, memandulah aku dengan boringnya tanpa muzik...

Sepanjang perjalanan, semalam (Rabu) balik dari pejabat, aku rasa kurang sedap badan. Walaupun sesekali rasa nak pitam aku teruskan pemanduan dengan laju. Dalam kesunyian tanpa muzik itulah tiba-tiba kenangan terhadap suami dan anak-anak melantun-lantun dalam kotak fikir aku. Saat aku bertelagah dengan suami, saat aku menjerit-jerit kerana kenakalan anak kecilku - memori itu telah menitiskan airmataku. Aku jadi insaf dalam kesunyian begitu. Ada juga hikmahnya sesekali bersunyi sendirian. Hanya deru enjin kereta saja yang kuat bunyinya. Mana taknya, kalau ada duit lebih aku service kereta guna Minyak Motobest CNI - cantiklah bunyi enjin. Kalau kurang duit aku gunalah apa-apa minyak Castrol kah, Shell Helix lah dll...apalagi berderu je bunyi enjinnya...

Tiba-tiba saja suamiku muncul petang semalam semasa aku terlena kerana letih memandu. Perkara pertama dibuatnya adalah 'mengecek' radio. Tengok fius ini fius itu tak ada yang putus. Yang aku gelihati, rupa-rupaya tape dapat digunakan bila suamiku menggunakan tape lain. Ya Allah! Apalah pendek akalnya aku ni, kataku dalam hati...terpaksa bersunyi dua hari kerana tak berinisiatif langsung.....

Walau apa pun, aku terpaksa bertahan dari tidak mendengar siaran radio kegemaranku HotFM kerana poketku masih koyak. Nak kena tunggu bonus jugak 18 Dis ni, baru dapat nak baiki radio/beli yang baru. Aku rasa haru pulak bila memandu sorang2 tak dengar orang bercakap....

Alahai radio-radio....lagu dari kaset rupanya tak dapat kalahkan kau....

Armiza Nila

2 comments:

Rudy said...

rilek kak mas, biasala radio original perodua, problem. mun meli radio cd player, carik yang boleh dibukak face platenya, below 300 kinek tok boleh dapat lah.

Maslina Mahbu @ Armiza Nila said...

tq