Monday, April 09, 2007

Setelah membaca karya terpilih Pak Samad

Setakat ini saya hanya sempat membaca karya terawal Pak Samad dalam karya terpilih beliau iaitu cerpen.

Antaranya cerpen "Hari Ini Hari Gembira", "Pencuri Yang Tidak Adil Dihukum" dan "Kakak". Cerpen "Kakak" amat berkesan di hati saya kerana cerpen itu adalah awal mulanya kemungkinan kelahiran novel "Salina" Pak Samad. Beliau begitu teliti mencipta dan melakari wajah bentuk fizikal watak. Saya begitu seronok dengan turutan demi turutan dan perincian demi perincian yang seolah-olah kita bukan saja membaca malah turut seperti menonton watak.

Begitulah keistimewaan Pak Samad sejak awal permulaan karya beliau lagi. Justeru itulah saya pun tidak ingat seawal mana saya sudah 'jatuh cinta' pada Pak Samad. Seingat saya, saya sudah mentelaah novel Salina versi lama dengan kulit keras dengan bahasa lama yang menuntut saya untuk belajar dan terkial-kial memahami makna kata-kata dan ayat dalam novel beliau. Namun itu tidak menghalang saya untuk mengkhatamkan novel tersebut dan saya bangga!

Mudah2an selepas ini, saya akan dapat memperkatakan lagi hasil karya beliau tulus dari kaca mata peribadi saya.

Armiza Nila - Kuching

No comments: