Sunday, August 30, 2009

Puasa dan keinsafan

Ramadhan setiap tahun menjelma. Beredar bersama usia yang semakin hari meniti ke anjung senja. Tahun hijrah ke tahun hijrah berlalu ia meninggalkan kita. Tetapi masih ada umat Islam yang tidak terbuka hatinya untuk menyemarakkan bulan Ramadhan dengan ibadah puasa. Masih ada insan yang makan di siang hari, minum sesuka waktu dan merokok semahu-mahu.

Ya benar. Keinsafan itu datang dari Allah. Petunjuk datang dariNya jua. Hidayah tanpa kehendakNya tidak akan datang turun membuka hati insan-insan yang masih degil dan tegar tidak berpuasa ini. Menikmati makanan dan minuman sepanjang tahun itu amat indah bagi mereka. Apalah salahnya untuk merehatkan enjin dalam perut berhenti berehat seketika.

Sebenarnya bulan puasa adalah bulan kenikmatan. Sakit gastrik yang menyerang pada bulan puasa akan hilang dengan sendirinya jika dibawa berpuasa.

BETAPA NIKMATNYA dapat berterawih dan bertadarus di masjid. Tetapi sebagai seorang ibu yang punya anak kecil, hanya sesekali saya dapat berterawih di masjid. Saya tidak sabar menunggu anak-anak besar. InsyaAllah niat saya mahu membawa anak-anak beribadah dan menyemarakkan masjid.

Sekadar coretan kecil.

2 comments:

MARSLI N.O said...

Salam Ramadhan dan selamat terus berkarya.

Marsli N.O

Maslina Mahbu @ Armiza Nila said...

Salam juga...terima kasih kerana mengingati saya lewat karya