Friday, November 10, 2006

Secebis kata jiwa - KAWAN

[kawan ketawa senang dicari
kawan menangis jarang ditemui]

kata-kata ini benarnya
kalau ia tak benar tak mungkin ia terungkap
dan sering meniti di bibir insan bernama manusia

kawan makan kawan
kawan jadi lawan
kawan menawan
kawan minum secawan
- jadi racun berdendam
: semuanya adalah lumrah dalam kehidupan
manusia

sesekali
aku jadi muak berkawan
terutama sesama perempuan
bukanlah bermakna aku membenci mereka
yang suka berjaja mulut dan fitnah cerca
namun hakikatnya terlalu pahit untuk dihadap
apatah untuk dihadam
jadi daging jadi jiwa
meresap otak
mencecah tubuh
menjahit raga

kawan
hentikanlah opera
filem paling box-office kau ciptakan
aku semakin mengerti
sanggup kau menutupi bencimu
dengan pakaian laknat
bernama HIPOKRIT!

ikhlaslah walaupun pahit kuterima
: bukan seerti tika ini
jadamnya macam pohon khuldi
memisahkan Adam dan Hawa
memisahkan erat Kau dan Aku.

Armiza Nila
POLIKU
06 Nov 2006

... di bawah ini komen berharga dari seorang pengkritik misteri Saudara Penagunung yang amat saya hargai...

alahai

alahai saudara armizanila. lumrahnya manusia memang begitu. dalam setandan pisang tak semua bagus.

anggap saja segala-galanya sebagai dugaan yang menguji ketabahan dan kecekalan terutama anda sebagai perempuan.

sudah menjadi perempuan!

jika mereka berbuat onar, itu adalah kelemahan mereka.

anda yang punya kemanusiaan yang tinggi, harus banyak bersabar.

jangan melawan api dengan api. lawanlah dengan sejuk air. itu ilmu daripada ahli bomba.

anda perempuan kepada seorang kawan itu, anda juga isteri kepada suami itu, anda juga ibu kepada anak-anak itu.

tapi paling pentingkan, anda ADALAH HAMBA KEPADA PENCIPTA itu.

jadi seribu satu hal, sepatutnya menjadikan anda pemikir bahawa manusia memang dilahirkan serba kurang.

tanggapilah dengan senyum dan sabar, biarpun di dalam dada debarnya dapat meruntuh langit.

syaitan larinya lebih laju daripada alir darah. ingatlah itu saudara armizanila.

itulah perang yang lagi satu, kata m. nasir.

p/s....saya amat menghargai kata-kata hikmah yang keluar dari jiwa seorang penagunung ini. lantas itulah saya memasukkannya ke dalam blog unutk mempercantikkan dan memeriahkan lagi suasana blog saya.

No comments: