Thursday, January 04, 2007

Nasib kejujuran





ia jarang dipandang tinggi
kejujurannya dicicirkan dari mata fikirbudi
betapa ikhlas hatinya
mengendong kebenaran ke mana saja
niat putih bersama sinar suci akalnya

pun disanggah lakunya
tanpa sedikitpun ditutup
waima dengan kain paling tipis di dunia

jujur ia tiada tara
mengatasi kebobrokan penipuan
yang diaktifkan setemannya

namun kejujuran itu
memusnahkan pencapaian
sehingga tercabar keimanan
berebut para syaitan mengambil bahagian
mencuba menghasut pembohongan

"LaILahaIllalLallah
MuhammadarRasulullah"

begitulah nasib kejujuran
yang menemukan kemenangan
pada akhir perjalanan...

Armiza Nila
POLIKU
p/s... puisi ini telah mendapat kritikan membina yang amat ikhlas dari seorang teman penulis yang jauh nun di perantauan [Roslan Jomel]. Lantaran saya amat menghargainya, saya sisipkan di sini kata-kata beliau yang amat memotivasikan diri saya untk lebih berhati-hati semasa menulis puisi. Ternyata penulis ini tidak mengira sesiapa (tidak memilih kawan) utnuk menyatakan keikhlasannya bagi membentuk sesama penulis menjadi yang terbaik. Terima kasih sdra Roslan Jomel...
Salam Kepada Sdr Armiza,
Suka untuk saya berterus terang sahaja memandangkan kita sudah pun bersaudara dalam laman SS ini. Saya tidak berpuas hati kepada puisi ini. Saya hanya terpikat pada baris pertamanya sahaja. Saya tahu sdrArmiza tidak keberatan untuk memperbaikinya kerana di dalam diri sdrArmiza sudah ada kilauan pemikiran. Saya paling benci kepada pujiankerana ia sekadar retorika pemanis, maka itu, saya yakin bahawa puisi ini akan kelihatan lebih berkesan sekiranya direnung dengan lebihmendalam akan pemilihan diksi2nya untuk menyampaikan maksud besar sdrArmiza iaitu tentang kejujuran. Ini tema yang besar dan walaupun sudah klise tetapi penyair yang bijak cara persembahannya, tema yang dianggap "ortodoks" sebegini akan berjaya menusuk jauh ke dalam dada pembacanya.
Saya juga yakin sdr Armiza memiliki koleksi2 buku puisi tulisan penyair2 terbaik negara mahu pun luar negara di rak bilik bacaan. Dan dari pengaruh pembacaan dan penganilisisan kerja puisi2 dari koleksi2 buku puisi tersebut, saya dan juga sdr Armiza akan dapat menjadikannya sebagai penerang ilmu atau perbandingan kepada proses pengkaryaan. Tiada niat pun untuk mengajar kerana saya dan sdr Armiza perlukan seseorang untuk mengajar kita sebagai penulis muda. Tetapi, bagaimana seandainya tiada seseorang pun sudi mengajar kita? Saya juga menunggu, karya sdr Armiza harus segera diterbit ke majalah DewanSastera. Tiada bezanya sdr di antara penulis2 wanita lainnya diSemenanjung. Itu hanyalah jarak geografi.
Salam puisi.

No comments: