Wednesday, January 24, 2007

Sambutan dan hujan di Kuching

Saya menyambut Maal Hijrah 1428H di rumah baru kakak Hatiah yang baru berpindah sempena Tahun Baru Islam di Taman [ ] tak ingat namanya dalam Kg Semerah Padi. Saya menyambut bersama ibubapa, anak2, suami, keluarga kakak Hatiah dan keluarga Abang Speri. Kami memulakannya dengan solat berjemaah Maghrib disusuli bacaan Surah Yaasin, doa akhir tahun (abang terlupa kerana sepatutnya dibaca sebelum Maghrib), doa awal tahun lalu solat 'Isyak berjemaah. Saya terharu kerana jarang sekali kami berkumpul dalam suasana begini kerana sibuk dengan hal-hal masing-masing. Malamnya selepas 'Isyak, kami menjamu selera dengan sate daging/ayam dan ayam panggang serta nasi dengan macam2 lauk.

Kak Hatiah menyuarakan hatinya .... "kita ni orang Islam tapi yang selalu kita sambut-sambut Tahun Baru Masihi...tidak Tahun Baru Hijrah. Kali ini biarlah kita tukar pula sambutan....Sambut Tahun Baru Islam lebih meriah daripada sambut Tahun Baru Masihi dengan mengadakan acara makan di samping ibadah....lebih berkat rasanya...."

Saya tersenyum dan berkata ria dalam hati mendengar celotehnya...dengan sedikit 'harta' yang kakak ada, saya berharap dia akan terus menghulurkan bantuan/zakat kepada golongan yang memerlukan lebih-lebih lagi di kalangan adik-beradik dan keluarganya sendiri.

23 Januari 2007 - Selasa, Bandaraya Kuching dilanda banjir di beberapa tempat ekoran hujan yang tak berhenti-henti dari petang semalamnya ke pagi. Lima jalan menuju Matang, tempat kerja saya ditakungi air tapi masih boleh dilalui kenderaan secara perlahan-lahan. Jalan sesak dari Jalan Semarak, Kg Gita. Saya keluar rumah seawal jam 7 pagi tapi sampai di pejabat jam 8.30 pagi. Hari pendaftaran yang kedua pelajar lama. 'Banjir kecil' mengakibatkan perjalanan pelajar ke POLIKU terjejas. Pendaftaran lewat sehingga jam 1.00 petang lebih. Saya benar2 letih.

Alhamdulillah, dari petang semalam hingga petang ini, hujan berhenti. Cuaca cerah. Sarawak digugah sebentar. Tapi suasana cemas tetap terasa.

Armiza Nila
24 Januari 2007

No comments: