Tuesday, January 23, 2007

Kembali mendakap dan menggauli Dewan Sastera

Walaupun edisi lama saya tetap menatapinya, mendakap lalu menggaulinya dengan cukup mesra.

Semasa menunggu giliran mendaftar kakak di Wad Kecemasan Hospital Umum dari jam 9.30 pagi hingga jam 3.30 petang, DS menjadi kunyapan saya dengan setia sambil mengisi penuh minda walaupun perut kosong.
DS Januari 2006 menampilkan karya penerima Sea Write Awards 2005 - AGI - Abdul Ghafar Ibrahim yang punya kekuatan dalam puisi. Kerana kelainan bentuk dan penyampaian puisinya di samping ditambah dengan ketinggian ilmu dan pengalamannya beliau layak terpilih menerima anugerah berkenaan. Sekali lagi saya belajar mendekati dan menyelami cara penyampaian/penghasilan puisi moden yang lari dari kebiasaan/adat penulis-penulis Malaysia yang kebanyakannya takut hendak menyimpangi/melanggarinya. Saya berminat dengan eksperimen yang telah dihasilkan oleh beliau dan ternyata nampak keberhasilannya. Walaupun agak lewat saya bersyukur kerana akhirnya bertemu kepada ilmu seumpama ini. Tidaklah lagi saya dibayangi ketakutan untuk mencuba sesuatu yang baru dan lain daripada yang lain untuk mencipta KENDIRI.
Setiap ilmu itu datang berdikit-dikit. Biar lambat asal selamat. Biar berdikit asal kerap. Lama-lama membukit juga ilmu yang dicekupi.
Alhamdulillah - selepas ini saya tidak mau lagi ketinggalan memiliki DS yang hanya kerap didapati di DAWAMA DBPCS atau di Sinar Suci kat Bandaraya Kuching ni. Memang susah nak dapat majalah berilmu seperti ini di sini....
Armiza Nila
Petra Jaya

No comments: