Wednesday, October 10, 2007

Anak Rantau Dan Hari Raya




Salam,

Sedih rasanya hati saya pabila saat-saat nak menyambut raya yang tinggal 2 hari lagi, suami yang menjadi tonggak keluarga dipanggil kembali bertugas ke Sematan kerana ada lawatan Panglima.

Rumah tengah bercat - belum habis semuanya. Kek belum terbuat. Saya guna yang sedia ada saja yang sempat saya sediakan semasa cuti seminggu lepas sambil menjaga anak iaitu Biskut Popia Susu, Biskut Sugee, Biskut Bijan dan Biskut Makmor.

Saya hanya membeli sejenis kek Roll Tikar Getah dengan harga RM36.00 untuk 2 batang.

Kek untuk dua orang mertua sempat saya sediakan dan dah pun dihantar. Untuk mak sendiri, saya dan kakak Hatiah yang saya janjikan belum lagi tertunai di saat2 akhir begini. Hanya 2 malam saja lagi untuk saya sediakan semuanya.

Terasa tepatah sayap saya bila ketiadaan pembantu. Saat inilah kita menghargai kehadirannya. Saya kasihan melihat mak yang terpaksa menolong menjaga anak2 saya yang masih kecil dan "mancal" ketika saya berurusan di dapur.

Malam tadi plan nak bakar 2 biji kek tergendala kerana letih saya menunggu dan memujuk anak2 tidur lalu saya sendiri tertidur.

Tugas suami yang jauh di rantau lebih penting dari segala-galanya. Di saat saya memerlukannya, di kala itu jugalah dia terpaksa bertugas.

Saya sedih kerana setiap kali raya begitulah keadaannya. Susah betul nak dapat cuti raya. Kalau musim Cuti bangsa lain, senang saja dengarnya....suami sayalah yang menggantikan tugas mereka. Entahlah, dasar diskriminasi masih terjadi di mana-mana.

Saya berdoa agar semuanya berjalan lancar.

Tinggal lagi saya nak cuci dan sterika balik baju2 Melayu suami dan anak2 yang sudah siap dijahit oleh anakbuah saya sendiri dengan nilai RM125.00 upahnya.

Nak ambil baju2 kurung saya di rumah Kak Hatiah - tak tahu pulak berapa chargenya....hampir belasan pasang ...bukan apa...kainnya orang hadiahkan semasa saya ke Lawas tahun lepas dan pemberian kawan2 juga....dan saya cuma beli sepasang saja yang sama warnanya dengan family saya.

Tahun ini tema baju raya keluarga saya - [Pink - lembut - suci - murni] : seperti kegembiraan saya menyambut kelahiran puteri kesayangan Munifah Basyirah yang dah gempal badannya yang baru berusia 5 bulan.

Buat anak2 rantau, bersabarlah dan jangan bersedih beraya di rantau orang.

Semoga bergembira bersama teman-teman.

Doaku mengiringi kalian.

Armiza Nila
Kuching
p/s.....masih bertugas sehingga 30 Ramadhan 1428H/jumaat

2 comments:

Helmy Samad said...

Salam.

Selamat Hari Raya Aidilfitri - Maaf Zahit Batin.

Maslina Mahbu @ Armiza Nila said...

Salam hormat.

Helmy terima kasih atas kiriman kad.

Saya amat berbangga menerimanya.

Salam Eidul Fitri daripada saya dan keluarga di Kuching untuk Helmy dan Datuk A Samad Said juga...