Monday, January 14, 2008

Awal Muharram 1429 Hijrah





Alhamdulillah, mungkin saya terlambat merakam entri ini. Walau apa pun, saya bersyukur kerana telah melaluinya dengan tenang.

Saya menyambut Maal Hijrah dengan sedikit acara makan-makan lalu menjemput Adik Melia dan Kak Hatiah untuk sama-sama berkunjung ke rumah saya.

Kebetulan suami masing-masing tiada di sisi. Kami menyambutnya dengan anak-anak kami. Balik dari pejabat saya terus menyediakan bahan untuk masakan lalu masuk waktu Maghrib sehingga habis waktu Asar yang masanya sesuai untuk Doa Akhir Tahun.

Sambil menunggu adik, saya mencari-cari buku/surah Yassin yang ada doa Akhir Tahun dan Awal Tahun tetapi hampir hampa kerana tidak berjumpa.

Akhirnya saya berjumpa juga dalam sebuah buku Doa lama (berbahasa jawi dan arab sahaja). Selepas solat Maghrib berjemaah saya pun memulakan bacaan Doa Akhir Tahun dan Doa Awal Tahun serentak dalam bahasa Arab disusuli Amin daripada adik dan kakak. Setelah selesai, saya membaca doa harian dalam bahasa Melayu yang saya selalu amalkan setiap selesai solat.

Entah kenapa, saya merasa sebak diikuti juga sedu-sedan adik dan kakak di belakang saya.
Saya berharap tahun ini hidup kami lebih diberkati dan mendapat keredhaan-Nya. Amin.

No comments: