Monday, August 18, 2008

Musim Peperiksaan PTK dan cuti ..




Salam,


Sekembalinya dari Port Dickson dan Kuala Lumpur saya sekali lagi dihambat kesibukan yang amat.


Pulang pada malam Jumaat, pagi Sabtu nya saya dan suami bergegas menguruskan service Myvi /QAM6022 saya setelah lebih 1000 km sebelum tempoh sebulan di Perodua, Bangunan Marzuki sehinggalah ke Maghrib baru urusan rumah selesai. Selepas Isya' saya membawa kawan se - Matrikulasi IIUM tahun 1994 - setelah 15 tahun tidak berjumpa/.....oppsss... ini pertemuan ketiga setelah dia menjemput saya di KLIA pada 27 Julai 2008 (perjumpaan kedua), yang pertama semasa Kursus Al-Falak di Dewan Kuliah UIA, Lembah Pantai, Kuala Lumpur.


Saya membawa Kak Hasnidar Sawardi yang sudah bergelar Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah DG44 bersama ibunya jalan-jalan di Pasar Malam Satok lalu singgah makan di Kubah Ria pekena ayam panggang special Kubah Ria di sebelah Jambatan Gantung Satok yang telah roboh menyembah Sungai Sarawak dan makan juga mee kolok goreng.


Ahadnya, jam 7.30 pagi saya dan suami berangkat pula menjemput kak Has dan ibunya di rumah kawannya di Taman Sri Wangi terus menuju ke Serikin, Bau sempadan Kuching- Kalimantan Barat.


Saya sendiri syok berbelanja kain pelekat gajah berdiri RM9.00 dan batik Pekalongan RM10.00 di samping baju tidur batik, rempah tumis, kayu manis yang berharga RM1.00 seberkas, pengembang sotong, sotong kering, ice pop juga telekong untuk dibawa ke Lawas esok hari.


Kak Has dan ibunya syok bershopping tanpa mengira penat dan lelah.


Kami pulang ke rumah lalu saya menyediakan makan tengahari lauk ikan bawal hitam masak kari bertomato, sayur bayam carrot bercampur udang size B, Udang goreng kari, ulam Tepus dan Ikan Terubok masin kukus dengan dibantu kak Has dan ibunya. Pemanis mulut hanya tembikai kuning dan buah kuini saja. Kami menjamu selera tepat jam 3.00 petang. Saya mohon maaf kepada Kak Has dan ibu kerana kelewatan menyediakan menu kerana sama-sama baru balik dari Serikin.


Saya membawa Kak Has dan ibu ke rumah ayah yang jaraknya 20 meter dari hadapan rumah saya untuk menengok-negokkan kaki ibunya. Ibu kak Has 'menyabang' minyak urut ayah untuk dibawa ke Kuala Lumpur dengan [rodiah] - hadiah sebatang jarum jahit untuk diletakkan dalam ibu minyak.....


Kami terus ke rumah kak Hatiah di Taman Selaseh, Jalan Cenderawasih, Kpg Semerah Padi untuk bersukat badan kerana Kak Has berkenan untuk memakai dan menempah baju sulam tangan Sarawak dari Kakak Hatiah. Kak Has menempah corak bunga tanjung dan puncak rebung.


Kemudian kami terus ke Gersik membeli Kek Lapis Sarawak di Kedai Dayang Salhah. Saya belikan kak Has kek lapis Almond Bercoklat. Kemudian terus ke Choice Supermall Semariang sebelum ke Taman Sri Wangi. Saya dan suami serta dua anak lelaki sampai di rumah jam 8.00 malam.


********

19 Ogos 2008 - Selasa - saya akan menduduki PTK buat kali ke berapa entah untuk subjek berkaitan tugas di SMK St Joseph, Kuching. Malamnya jam 8.20 malam kami sekeluarga akan berangkat ke Kota Kinabalu menaiki pesawat Air Asia untuk ke Lawas kerana ibu suami sakit terlalu rindukan anaknya.


Saya akan bermalam di KK sebelum berangkat ke Lawas pada sebelah paginya dan akan singgah ke Pasar Filipina membeli ikan bilis dan sedikit batu permata dan kristal serta kerongsang dan mutiara untuk dibawa pulang.


Rakan-rakan pengunjung yang setia, doakan kejayaan saya dan keselamatan kami sekeluarga.


Mohon maaf atas segala kesalahan saya dari hujung rambut hingga ke hujung kaki, yang nampak atau tidak, yang sengaja atau tidak - mudah-mudahan dosa-dosa kita diampuni Allah hendaknya. Amin.


Saya akan kembali ke Kuching insyaAllah pada 25 Ogos 2008 - Isnin dan kembali bertugas keesokan harinya.


Salam hormat,


Maslina Mahbu

Mohamad Hanapiah Baki

Muhammad 'Irfan Musaiyar Mohamad Hanapiah

Muhammad Adib Nifail Mohamad Hanapiah

Munifah Basyirah Mohamad Hanapiah


No. 114D, Lot 34,

Kampung Semariang Batu,

Petra Jaya, Kuching,

Sarawak

2 comments:

Zalisa Maz @ ZN Isa said...

Menunggu2 orang Sarawak pada hari itu tetapi tak muncul2. Siap beli lauk lagi takut2 datang waktu makan tengahari. Mengapa ya?

Maslina Mahbu @ Armiza Nila said...

Salam Kak Za, Mas minta maaf banyak2 coz masa terlalu singkat utk berjumpa semua kawan di Seremban. Saya sempat berjumpa Nisah di Tol Senawang. Itu un Pengarah PPD yang tolong hantar sampai Empress Hotel, Sepang. Saya segan sebenarnya, ikan terubok dan kek lapis yang nak diberikan terpaksa diberikan kepada orang lain kerana tidak dapat berjumpa kak Za.

Lain kali Maslina poskan saja ke alamat kak za ya, minta maaf.

Dari PD ke Seremban rupanya jauh jugak kan... :-(

Saya tak tau jalan di N9. Nasib baik ex-coleagu yang hantarkan ke Sepang.

Hai memang pengalaman masa ke PD dari terminal LCCT. Letih bukan kepalang!