Wednesday, April 21, 2010

Allah Maha Tahu - kejadian untuk menjadi baik adalah ketentuanNya...

Saya begitu terharu kerana dari satu masa ke semasa mendapat hidayah pertunjuk daripadaNya setelah menempuh dugaan dan cubaan hidup.

Dalam keresahan dan keterhimpitan, dianugerahiNya sesuatu yang selama ini menjadi idaman.

Mengaji Al-Quran seperti biasa di Surau Nurul Khair, Kpg Semariang Batu pada setiap Selasa dan Sabtu malam, amat ditunggu-tunggu. Walaupun mengantuk kerana letih seharian bertugas di pejabat, saya kuatkan hati membawa 'Irfan berjalan kaki ke surau. Saya tidak sampai hati mengejutkan Adib yang terlelap sebaik saja saya berjaya memujuknya menukar pakaian baju Melayu untuk mengaji.

Pengajian Al-Quran terdiri daripada 20 orang semuanya termasuk dewasa dan kanak-kanak yang sudah bisa menguasai Al-Quran. Tetapi dengan bacaan yang bergilir-gilir masa lebih kurang hampir 1 jam pengajian saya rasa tidak mencukupi dengan hanya seorang tenaga pengajar. Apa pun saya bersyukur atas ilmu yang diperturunkan meskipun ia dimulai dengan Surah Al-Fatihah dan malam tadi surat An-Nas.

Dalam pada itu, saya teruja melihat anak-anak kecil dan remaja perempuan seramai lebih 30 orang yang baru bertatih dengan Iqra' di bawah didikan hanya seorang Ustaz iaitu saudara Saperi Antoni yang juga Setiausaha Surau Nurul Khair.

Saya terkejut bila dipanggil selepas solat Isya' untuk sama-sama berbincang dengan AJK surau bersama penasihat iaitu Imam Haji Seruji, bahawa mereka memerlukan saya untuk menjadi tenaga pengajar bagi Iqra' kanak-kanak perempuan. InsyaAllah, dengan rasa rendah hati saya menerimanya dengan terbuka hati demi kemjauan anak-anak desa untuk mendalami ilmu Al-Quran ini. Maknanya saya perlu membuat persediaan diri yang tinggi dan banyak dan memperlengkapkan ilmu yang ada di dada kerana untuk menjadi seorang tenaga pengajar bukanlah calang-calang tugas.

Mungkin ada para pembaca yang boleh membantu memberi saranan kepada saya. Saya terima dengan hati dan fikiran terbuka segala teguran, kritikan mahupun saranan anda. Terima kasih.

Armiza Nila
Surau Nurul Khair
Kpg Semariang Batu
21.04.10

No comments: