Sunday, April 18, 2010

Hari Libur yang bermakna

Ahad,bagi kebanyakan orang adalah hari untuk berehat bersama keluarga.

Alhamdulillah, hari ini cukup bermakna buat saya sementara tirai Ahad belum berlabuh.

Syukur seperti sudah tertulis di Lauh Mahfuz, kejadian pembatalan ikat peranakan saya punya hikmah tersembunyi yang begitu tinggi datang daripadaNya.

Bukanlah saya ingin menunjuk-nunjuk cuma berkongsi rasa kesedaran atas kekecewaan atau kekeliruan yang membendung hati sebelum ini.

Abang Bet yang datang ke rumah awal pagi, memaklumkan bahawa ada kelas mengaji Al-Quran di Surau Nurul Khair, Kpg Semariang Batu dengan Ustaz jemputan jam 11.00 pagi hingga 12.30 tengahari.

Inilah saat yang saya nanti-nantikan. Dengan persetujuan suami, saya berjalan kaki dengan hati yang berdebar-debar.

Hanya dua orang wanita termasuk saya dan 7 orang lelaki yang mengikuti Pengajian Tajwid dan Taranum Al-Quran oleh Ustaz Sehan bin Idrus yang berpelat Indonesia.

Kerana asyik mengikuti ajaran Ustaz, tidak sempat saya merakam gambar peristiwa itu cuma saya dapat mengambil video dengan kemerduan suara Ustaz Sehan yang bertaranum dengan Thausiq Bayati Asli (Basic) dan Bayati Soba. (Thausiq maksudnya syair/puisi). Al-Quran itu disyairkan atau dipuisikan atau dinyanyikan dengan merdu.

Saya sungguh teruja dan terharu dengan peristiwa yang berlaku hari ini.

Selain bertaranum kami juga diajar tajwid. Sekurang-kurangnya satu tajwid satu hari, kata Ustaz Sehan. Kami telah dapat dua hukum tajwid untuk kali ini.

Saya betul-betul rasa terharu dan gembira kerana sudah lama memasang niat untuk mengaji Al-Quran dengan tartil semula. Seperti mendapat semangat baru, saya akan teruskan perjuangan ini bersama suami dan anak-anak tercinta.

Semoga Allah permudahkan segala urusan.

Dan selepas ini semakin banyak idea bercambah untuk penghasilan karya yang lebih bermutu pada masa akan datang. Amin

Armiza Nila
Surau Nurul Khair
Kampung Semariang Batu
18 April 2010

No comments: