Saturday, November 08, 2008

Menyimpan Hasrat

saya menyimpan hasrat untuk sama-sama maju di hadapan penulis-penulis mapan Sarawak samada penulis muda mahupun penulis yang sudah gah nama mereka.

saya mengutip sedikit demi sedikit ilmu dan pengalaman mereka ini secara lisan, pembacaan mahupun pertemuan secara kelompok ataupun individu terhadap penulis2 tertentu ini.

ya, saya amat menghargai penulis-penulis Sarawak yang tidak lokek berkongsi ilmu dan pengalaman untuk sama-sama maju dalam bidang ini - SENI SASTERA!

sedari mula lagi saya sudah bersedia untuk menempuh onak duri dalam percaturan sastera di Bumi Kenyalang ini.

siapalah saya untuk berkata-kata dan menjadi pembangkang kepada setiap keputusan dan pengiktirafan yang orang buat terhadap penulis-penulis Sarawak sendiri.

ternyata Perkampungan Penulis Sarawak 2008 di Mukah telah banyak membuka mata hati saya akan keikhlasan mahupun sejauh mana perjuangan mereka yang menggelar diri mereka sebagai PENULIS ini.

saya menyimpan hasrat lagi untuk bertemu, bersua, berbincang, bersembang dan bertukar2 fikiran.

saya ingin berjumpa dan bersembang lama dengan penulis veteran Pharo Abdul Hakim, Abdillah SM, Abang Patdeli Abang Muhi, Jeniri Amir dan lain-lain pada masa akan datang, insyaAllah.

kerana sebagai penulis muda, seharusnya inilah pekerjaan saya - mengorek pengalaman di lubok hatifikir penulis veteran untuk ditumpahkan dan diadukkan dalam pemikiran penulis muda!

Wallau'allam - Armiza Nila - Kuching, Sarawak
07 Nov 2008

No comments: